Vastzittende remzuigers eruit persen:


Let op: zuigers die goed gangbaar zijn kunnen met perslucht worden
verwijderd. Zie ook het TX750 Cycleserve manual.

Remklauw in gemonteerde toestand. De remschijf is  gedemonteerd i.v.m. schoonmaakwerkzaamheden. Dit levert in ieder geval ruimte om te werken op.

Tip: gebruik de veerpoot als bankschroef. Dat is wel nodig want de
bouten zitten behoorlijk vast.

Draai de voorste bout los met een dop of pijpsleutel 17.


Hang de remklauw omgekeerd aan de veerpoot en draai de
inbusbout los.  


Tip: Ook deze zit vast: verleng de inbussleutel met een pijp (sleutel).

De buurman mag ook los.


Hang de klauw op zijn kop aan de veerpoot.


Draai de bout met de lange steel los met een pijpsleutel 17.


Verwijder nu alle bouten en neem de helften uit elkaar. Maak
de rand langs de zuiger schoon met een staalborstel of een scherp
voorwerp, zodat de zuiger tijdens het eruit persen niet vastloopt op
een laag roest.
Het kan verder geen kwaad: dit is geen afdichtingsvlak.


Zet de remklauw omgekeerd aan elkaar, met de twee inbusbouten
(niet zeuren, gewoon doen).


Monteer de remklauw weer in de normale positie, sluit de
remleiding weer aan en blokkeer de onderste zuiger met een lijmtang en
een plankje. Door het bedienen van de rem wordt nu de bovenste zuiger
eruit geperst. Wanneer het niet lukt controleer dan het olieniveau of
ontlucht het systeem op de normale manier.
Leg alvast een poetslap klaar om de olie op te vangen als de zuiger
eruit komt. Deze helft van de remklauw kan dan schoongemaakt worden
(roest uitkrabben langs de rand) en eventueel worden voorzien van
nieuwe afdichtingen en/of zuiger. Duw de zuiger na de schoonmaak er
weer in. Dit moet nu met de hand kunnen.


Blokker nu de bovenste zuiger met een lijmtang en pers de
onderste er uit. Let op het olieniveau en vul desnoods wat bij. Zie
ook item 9.


Doekje voor het bloeden en zo valt de zuiger niet op de grond.  
 

Meestal zien de zuigers er prima uit, zitten er op het randje dat voor de afdichting zorgt wat oxidatiepikkels of andere aanslag, schuur dat dan weg met waterproof schuurpapier 600.

De rubberafdichting is bijna altijd weer te gebruiken. Verstandig is de zaak weer met het blauwe ATE remvet in elkaar te zetten. Dit vet is temperatuurbestendig en voorkomt corrosie tussen zuiger en cilinder.

Het O ringetje is vlak en kan opnieuw gemonteerd worden. Yamaha raadt overigens aan het altijd te vervangen.

Druk voordat de klauwen weer op de juiste manier aan elkaar
gezet worden, de zuigers helemaal in. Dit is makkelijker bij het
monteren van de remblokjes en het systeem hoeft minder ontlucht te
worden.


Gebruik de veerpoot weer als bankschroef om de beide helften te
monteren.

De remleidingen zien er meestal zwaar geoxideerd uit en kunnen door de remmenboer keurig op maat gemaakt worden, waarbij je eventueel voor koperen exemplaren kunt kiezen.

De flexibele leidingen kunnen bij enkele motordealers op maat gemaakt worden

Ze zijn te bestellen bij www.stahlflex-center.de (85,95 Euro + 9,90 porto)  

de link voor mooie nieuwe stickers op de remklauw als finishing touch: http://www.reproductiondecals.com/yam_sm.html